Vydrica v bratislavskom Podhradí: nová mestská štvrť medzi hradom a Dunajom

Vladimir Gábor

Trenčín

Bratislavské podhradie sa po desaťročiach prázdna opäť zapĺňa mestom. Medzi hradným kopcom a nábrežím Dunaja rastie Vydrica – veľký polyfunkčný projekt, ktorý na miesto nevyužitých plôch a parkovísk prináša mestské bývanie, služby, prácu aj nové verejné priestory. Ak premýšľate, čo to urobí s týmto kusom Bratislavy – a či by sa tu dalo bývať – nasledujúce riadky sú práve o tom.

Kľúčové fakty o projekte v číslach

Plocha pozemku dotknutého výstavbou je 28 115 m², pričom celková úžitková plocha budov dosiahne 80 795 m². Vznikne tu približne 300 bytov pre asi 750 obyvateľov, doplnených o apartmánové ubytovanie s rozlohou 1 956 m² a kapacitou približne 150 lôžok.

Hotelová časť ponúkne okolo 200 lôžok na ploche 5 792,7 m². Administratívne priestory zaberú 7 001,3 m² a takmer 11 000 m² bude patriť obchodu, službám, gastronómii a kultúre. Parkovanie bude sústredené do podzemia, kde vznikne 863 parkovacích miest, s minimom státia na povrchu.

Lokalita: najcennejšie podhradie Bratislavy

Územie Vydrice leží v katastri Starého Mesta, medzi Žižkovou ulicou a komunikáciou Staromestská, priamo pod Hradným vrchom a pri Vodnej veži na nábreží generála Svobodu. Ide o jeden z najexponovanejších pozemkov v Bratislave – v pamiatkovej zóne, na trase medzi historickým centrom, Hradom a dunajskou promenádou.

Dnes je to mix zanedbaných plôch, zvyškov zelene a technickej infraštruktúry. Projekt má toto miesto premeniť na plnohodnotnú mestskú štvrť s bývaním, službami a verejnými priestormi, zároveň však s rešpektom k pamiatkovej zóne, výhľadom na Hrad, Dóm sv. Martina a k archeologickému areálu Vodnej veže.

Ulice a námestia: pokračovanie historického centra

Hlavná os: Vydrická ulica ako mestská promenáda

Srdcom projektu je Vydrická ulica – pešia a pobytová os vedená paralelne s nábrežím. Po oboch stranách budú mestské bloky s obchodmi, službami, kaviarňami a bývaním nad nimi. Ulica má prirodzene prepojiť historické jadro, nábrežie a západnejšie mestské časti tak, aby pôsobila skôr ako pokračovanie Starého Mesta než izolovaný komplex.

Systém ulíc (Žižkova, Floriánska, Oeserova) sleduje vrstevnice Hradného kopca, fasády sú rovnobežné s nábrežím a svahom. V panoráme mesta tak nemá vzniknúť cudzí objem, ale vrstvená štruktúra domov pod Hradom.

Námestia, plateau a vnútroblokové pasáže

Pri Vodnej veži vznikne hlavné námestie v úrovni približne 146,6 m n. m. Sústreďovať sa tu budú obchody, služby, vstupy do archeologických priestorov a pobytová zeleň, ktorá nechá samotnú pamiatku vizuálne vyniknúť. Vodná veža zostane jasne čitateľná v priestore.

Vo vnútrozemí štvrte bude menšie Vydrické námestie s vodnými prvkami, zeleňou a mestským mobiliárom, z ktorého povedie viacero peších trás smerom na Hradný kopec a do priľahlých ulíc.

Zaujímavým prvkom je premostenie nábrežia – asi 20 m západne od Vodnej veže vznikne plateau s rozmermi približne 40 × 25 m, ktoré bezkolízne prepojí promenádu pri Dunaji s Vydricou. Má fungovať ako vyhliadková terasa so zeleňou a lavičkami, s možným budúcim polyfunkčným využitím.

Popri hlavnej ulici pribudne vnútrobloková pasáž ako paralelná pešia trasa pri domoch pri brale. Prepojí námestie pri Vodnej veži s menším námestím pri vyústení do Vydrickej, čím vznikne viac možností, kadiaľ sa dá štvrť pokojne prejsť.

Obnovia sa aj historické chodníky a schody bývalej Oeserovej ulice k Leopoldovej bráne. Povrchy majú byť z prírodných materiálov – kamenná drvina, spevnené kamenivo, kamenné oporné múriky – doplnené mobiliárom ladiacim s historickým prostredím aj so súčasnou architektúrou.

Bývanie vo Vydrici: centrum mesta namiesto predmestia

Mestské bloky, funkcie a štýl bývania

Základom štvrte je séria mestských blokov (označenia V1 – V5, V7, V8, V10 – V13, V34) s klasickou zmiešanou štruktúrou. Na prízemiach a často aj na 1. poschodí budú obchody, služby, reštaurácie, kaviarne a menšie kultúrne priestory. Vyššie podlažia vyplnia byty a administratívne priestory, v niektorých objektoch aj hotel a apartmánové bývanie na prenájom.

Bytov bude približne 300 pre asi 750 obyvateľov. Ide o vnútromestské bývanie pre ľudí, ktorí preferujú mestský štýl života pred pokojnou „rodinnodomovou“ atmosférou. Byty budú orientované na ulice, dvory a strešné terasy, s vysokým štandardom vnútorného vybavenia.

V kombinácii s administratívou, hotelom, obchodmi a kultúrou vznikne prostredie, kde sa bývanie mieša s prácou a službami, a mnoho každodenných potrieb sa dá vybaviť bez auta.

Zelené strechy, terasy a výhľady na Hrad a Dunaj

Strechy domov sú navrhnuté ako kombinácia šikmých a plochých plôch. Domy pri Hradnom brale (V1, V4, V5, V8, V11) dostanú ploché strechy so sadovnícky upravenou zeleňou. Tento prístup má dva hlavné efekty: obyvatelia získajú využiteľné exteriérové priestory na pobyt a oddych, zatiaľ čo z hradných terás bude namiesto betónu viditeľný „zelený koberec“ striech.

Na strechách predposledných a posledných podlaží vzniknú súkromné bytové terasy – kombinácia pochôdznej a vegetačnej plochy s výhľadmi na Dunaj, Hrad, Vodnú vežu a panorámu centra. Pre časť obyvateľov bude terasa hlavným vonkajším priestorom, ktorý nahradí tradičný dvor.

Technický štandard a komfort v bytoch

Nadzemné časti domov budú zo železobetónových stĺpov a stien s tepelnou izoláciou, podzemné podlažia ochráni hydroizolácia aj opatrenia proti vztlaku podzemnej vody. V každom objekte alebo skupine objektov budú vlastné plynové kotolne s kondenzačnými kotlami a teplovodným systémom 70/50 °C.

Garáže sa budú mechanicky vetrať, odvetranie bude vyvedené nad strechy. Reštaurácie, kuchyne a hotel budú mať samostatné vzduchotechnické jednotky s výduchmi nad strechu, aby sa zápach a hluk minimalizovali v úrovni ulíc.

Územie má podľa prieskumov stredné radónové riziko, preto projekt ráta s protiradónovými opatreniami v spodnej stavbe. Ide o dôležitý, hoci na prvý pohľad neviditeľný prvok zdravého vnútorného prostredia v tejto lokalite.

Ochrana pred hlukom z dopravy

Podhradie je dnes výrazne zaťažené hlukom z nábrežia a Staromestskej, pričom limity sú pri cestách prekračované už v súčasnom stave. Projekt s tým počíta pri návrhu konštrukcií. Na južných fasádach orientovaných k nábrežiu a Staromestskej sa počíta s plášťami a oknami s vysokou zvukovou nepriezvučnosťou, kým na severných a vnútorných fasádach postačia štandardné riešenia.

Pri použití odporúčaných konštrukcií by mali byť v obytných miestnostiach splnené hygienické limity hluku. Vnútorné dvory, pasáže a pešie priestory bude chrániť samotná zástavba, takže budú výrazne tichšie než fasády pri hlavných cestách.

Mesto pod Hradom: občianska vybavenosť na pár minút chôdze

Obchody, služby, gastro a kultúra

V parteroch a časti 1. poschodí je navrhnutých viac než 10 900 m² pre maloobchod, rôzne služby, reštaurácie, kaviarne, bary a kultúrne priestory. Sústredené budú najmä v okolí Vodnej veže a objektu V1, kde vznikne zázemie pre kultúrne podujatia.

Prevádzky budú orientované do ulíc a námestí, čo vytvorí živé partery namiesto slepých stien a mŕtvych prízemí. Pre obyvateľov to znamená, že základné služby, jedlo aj kultúra budú v dosahu niekoľkých minút pešo.

Administratíva a pracovné miesta v štvrti

Administratívne priestory s rozlohou 7 001,3 m² umožnia umiestniť kancelárie priamo vo Vydrici. Odhaduje sa, že v administratíve tu bude pracovať približne 520 ľudí, v kultúre asi 50 a v obchode a službách približne 200 zamestnancov, k čomu sa pridá personál hotela.

Výsledkom je niekoľko stoviek pracovných miest v bezprostrednom kontakte s bývaním. Časť obyvateľov tak bude môcť žiť aj pracovať v tej istej štvrti.

Hotel a apartmánové bývanie pri Dunaji

Hotel s kapacitou okolo 200 lôžok má byť určený pre turistov aj business klientelu. Počíta sa s ubytovaním, reštauráciami a kaviarňami, sálami pre podujatia a menšie kongresy, ako aj s wellnessom a voľnočasovými priestormi.

Doplní ho apartmánové ubytovanie s kapacitou približne 150 lôžok, vhodné pre dlhšie pobyty. Tieto funkcie prinesú do územia život počas celého roka a zvýšia pohyb ľudí aj áut – čo je dôležitý faktor pri posudzovaní celkovej pokojnosti lokality.

História a kultúra: Vodná veža a hradné chodníky

Projekt ráta so sprístupnením archeologického areálu Vodnej veže priamo z nového námestia. Okolie pamiatky bude upravené zeleňou tak, aby ju zvýraznilo, nie zakrylo.

Na svahu nad blokmi V1 a V4 vzniknú náučné (fytogenofondové) plochy s pôvodnou teplomilnou vegetáciou a infotabuľami. Miesto môže slúžiť aj na kratšie školské návštevy alebo nenáročné výlety. Obnovené chodníky a schody povedú k Leopoldovej a Žigmundovej bráne Bratislavského hradu a posilnia prepojenie mesta s hradným areálom.

Zeleň a verejné priestory: mestský život s nadštandardom zelene

Celková plocha zelene na pozemkoch projektu a nad ním vychádza na približne 11 191,5 m². Z toho 6 158,5 m² tvorí zeleň na rastlom teréne a 5 033 m² zeleň na strechách a umelo vytvorených terénoch. Navyše sa počíta so zachovaním a rekultiváciou približne 3 705 m² porastov na Hradnom brale.

Pri prepočte na obyvateľov vychádza približne 15 m² zelene na jednu osobu, čo je na centrálnu polohu v meste nadštandardná hodnota.

Zelené strechy, námestia a parčíky

Strešná zeleň, najmä na blokoch V1, V4, V5, V8 a V11, bude mať substrát s hrúbkou minimálne 30 cm. Nepôjde teda len o tenkú vrstvu rozchodníkov, ale o plnohodnotné vegetačné strechy s vyššou biodiverzitou.

Na rastlom teréne vzniknú zelené plochy najmä pri Vydrickom námestí, Vodnej veži a v parčíkoch, spolu s výmerou 2 453,5 m². Okolie Vodnej veže bude tvoriť približne 357 m² nízkej až strednej zelene, aby pamiatka ostala dominantou priestoru. Vydrické námestie získa okolo 172,8 m² zelene doplnenej vodnými prvkami.

Parčík pri Rybárskom cechu v juhozápadnej časti územia sa revitalizuje. Vznikne tu hustý krovinatý pás široký minimálne 2 m smerom k nábrežnej komunikácii, ktorý poslúži ako zelená bariéra proti prachu a hluku. Doplní ho vodná plocha a nová výsadba stromov a krov (napríklad javorov, líp, hlohov, trniek, šípových ruží, dráčov a kalín).

„Zelený šál“ Hradného brala a náučný chodník

Porasty nad blokmi pri Hrade s výmerou približne 3 705 m² majú zostať zachované a rekultivované. Plánuje sa odstránenie inváznych druhov, ako sú pajaseň či agát, zmladenie kustovnice, ktorá stabilizuje svah, a dosadba pôvodných druhov – javorov, jaseňov, líp, duba plstnatého, liesky, ruží či vtáčieho zobu.

Nad blokmi V1 – V11 povedie náučný chodník s lavičkami a infotabuľami, zameraný na teplomilné rastliny, geológiu brala a históriu Vydrice. Obyvatelia tak budú mať pár minút od domu poloprírodný svah, ktorý doplní charakter klasického mestského parku.

Doprava, parkovanie a zaťaženie územia

Napojenie na mestskú dopravnú sieť

Územie bude napojené najmä z nábrežia arm. gen. Ľ. Svobodu cez upravenú svetelne riadenú križovatku pri Rybárskom cechu a z rampy Mosta SNP z Petržalky, s možnosťou pravého odbočenia do územia a výjazdu späť.

Vo vnútri územia vznikne podzemná komunikácia v 1. podzemnom podlaží, ktorá bude obsluhovať garáže a zásobovanie. Žižkova ulica bude na úrovni približne 139,5 m n. m. vedená pod peším priestorom a bude slúžiť najmä na vjazd do garáží a zásobovanie obchodov.

Oeserova ulica v hornej časti (okolo 156 m n. m.) bude po výstavbe slúžiť ako prístupová a zásahová trasa nad zástavbou. Počas výstavby má slúžiť aj na obsluhu stavby a kotviace práce.

Peší pohyb a prechody medzi Hradom a Dunajom

Dôležitým prvkom Vydrice je rozsiahla sieť peších trás. Vydrická ulica bude hlavnou pešou osou, doplnenou vnútroblokovými pasážami, dvoma námestiami, premostením na nábrežie (plateau) a historickými chodníkmi smerom na Hrad.

V praxi to znamená, že pohyb po štvrti aj medzi hradným kopcom a nábrežím bude možný bez nutnosti križovať rušné komunikácie, čo výrazne zvyšuje atraktivitu územia pre peších a cyklistov.

Podzemné parkovanie a intenzita dopravy

Parkovanie je sústredené do podzemia, kde vznikne 863 parkovacích miest rozdelených do viacerých sekcií s viacerými vjazdmi a výjazdmi. Garáže budú mechanicky vetrané, s výduchmi nad strechami.

Projekt počíta s dopravným výkonom približne 1 996 vjazdov a 1 996 výjazdov za 24 hodín, pričom asi 95 % dopravy prebehne cez deň (6:00 – 22:00) a 5 % v noci. Približne 2 % dopravy má tvoriť zásobovanie a odvoz odpadu, najmä menšími nákladnými vozidlami.

Odhaduje sa, že asi 85 % tejto dopravy pôjde cez križovatku pri Rybárskom cechu a 15 % cez rampu z Mosta SNP. Ide o výrazný dopravný pohyb v už dnes zaťaženom území. Z pohľadu obyvateľa štvrte je však pozitívom, že parkovanie aj zásobovanie sa odohráva prevažne pod zemou a povrch zostáva primárne peší.

Voda, kanalizácia a protipovodňová ochrana

Zásobovanie pitnou vodou

Projekt sa napojí na existujúce vodovody pri nábrežnej komunikácii (DN 500) a pri Žižkovej ulici (DN 350) cez nové uličné vodovody DN 100 – 200. Priemerná denná potreba vody sa odhaduje na 9,41 l/s, teda približne 813 m³ za deň, maximálna denná potreba na 15,05 l/s (okolo 1 300 m³ za deň). Ročná potreba vody vychádza približne na 296 754 m³.

Kanalizácia a nakladanie s dažďovou vodou

V území bude použitá delená kanalizácia. Splaškové vody z bytov, administratívy, hotela a služieb pôjdu potrubiami DN 300 – 600 do zberača A 2400/2200 pri nábreží a následne na ČOV Vrakuňa.

Dažďové vody zo striech a spevnených plôch budú po prečistení v lapačoch ropných látok gravitačne odvádzané do Dunaja, čiastočne existujúcimi a čiastočne novými stokami. Časť zrážkovej vody sa má využívať lokálne – bude sa zachytávať na strechách a v akumulačných nádržiach pre zavlažovanie zelene na terasách aj na rastlom teréne.

Protipovodňové opatrenia pri Dunaji

Územie leží v zóne, kde je nábrežie nižšie než predpokladaná úroveň tisícročnej vody Dunaja. Projekt preto počíta s novým protipovodňovým múrikom v zelenom páse medzi promenádou a komunikáciou. Horná hrana múrika bude približne 0,5 – 0,6 m nad dnešnou promenádou. Existujúci travertínový múrik sa ponechá skôr ako architektonický prvok – zábradlie.

Vstupy a vjazdy do budov majú byť umiestnené nad úrovňou tisícročnej vody alebo technicky chránené pomocou bariér a spätných klapiek. Kotvenie pontónov v Dunaji má byť riešené na pilótach bez bočných lán, aby pri povodniach nespôsobovali problémy.

Ovzdušie, hluk a bezpečnosť svahu

Kvalita ovzdušia a vplyv dopravy

Najväčšími zdrojmi znečistenia ovzdušia v území sú a aj zostanú automobilová doprava na nábreží a Staromestskej, emisie z plynových kotolní a výfukové plyny z garáží. Rozptylové výpočty ukázali, že príspevok projektu k imisiám CO, NO₂, PM₁₀, VOC a benzénu má byť relatívne nízky a limity majú ostať dodržané.

Emisie z garáží budú odvádzané nad strechy, čo znižuje koncentrácie znečisťujúcich látok v úrovni chodcov a verejných priestorov.

Hluk a akustické opatrenia

Hlukové limity od dopravy v okolí nábrežia a Staromestskej sú už dnes prekročené. Projekt síce neprináša zásadne nové zdroje hluku okrem dopravy spojenej s prevádzkami, no dopravné zaťaženie územia zvýši.

V interiéroch bytov sa má akustický komfort dosiahnuť použitím vhodných okien a obvodových konštrukcií. Vnútorné dvory, pasáže a poloverejné priestory budú chránené budovami a pobyt vonku by mal byť v porovnaní s hlavným cestným ťahom pokojnejší.

Stabilita hradného svahu a zakladanie stavieb

Podložie v území tvoria najmä granitoidné horniny (žuly, granodiority), svahové sutiny, náplavy a navážky. Geologické prieskumy nezistili riziko samovoľných zosuvov či zrútení, upozorňujú však na potrebu špeciálneho zakladania pri Hradnom brale a opatrného postupu pri výkopoch.

Zakladanie má prebiehať na železobetónovej doske chránenej proti vztlaku vody, v severnej časti doplnenej kotvením, striekaným betónom a oceľovými sieťami. Pri práci v skalnom masíve sa počíta aj s monitorovanými trhacími prácami. Počas výstavby má prebiehať seizmický a geotechnický monitoring a v predstihu sa majú odstrániť uvoľnené bloky a svah sanovať.

Vydrica v pamiatkovej zóne: obnova mestskej štruktúry

Celé územie leží v Pamiatkovej zóne „Bratislava – centrálna mestská oblasť“. Projekt musí rešpektovať výšky zástavby a siluetu mesta, hlavné pohľady na Bratislavský hrad, Dóm sv. Martina a Vodnú vežu, ako aj kultúrno-historickú hodnotu Podhradia.

Podľa predložených parametrov je cieľom projektu obnova mestskej štruktúry Vydrice po asanáciách 60. rokov – znovu vytvoriť ulice, bloky, námestia a prirodzené prepojenie historického jadra s nábrežím Dunaja. Súčasťou je aj posilnenie kultúrno-historického rozmeru územia cez sprístupnenie Vodnej veže, obnovu hradných chodníkov a prácu s výhľadmi.

Z dnešného nevyužívaného, čiastočne zdevastovaného územia má vzniknúť plnohodnotná mestská štvrť s prestížnou adresou a všetkými pozitívami aj negatívami života v úplnom centre.

Vydrica a život v okolí: komu bude štvrť vyhovovať

Vydrica prinesie do centra Bratislavy približne 300 mestských bytov v priamom kontakte s historickým jadrom, Hradom a Dunajom. Obyvatelia budú mať k dispozícii kompletnú občiansku vybavenosť na pešo – obchody, služby, gastro, kultúru, administratívu aj hotel.

Projekt výrazne zlepší verejné priestory v Podhradí. Vzniknú nové námestia, promenády, parčíky, náučný chodník na svahu a rozsiahle zelené strechy, spolu približne 15 m² zelene na obyvateľa, vrátane rekultivovaného Hradného brala. Pešie prepojenia medzi nábrežím, mestom a Hradným vrchom umožnia pohyb bez nutnosti križovať hlavné cesty a parkovanie zostane skryté v podzemných garážach namiesto veľkých povrchových parkovísk.

Na druhej strane treba počítať s výrazným nárastom dopravného pohybu v lokalite a s tým, že hluk z nábrežia a Staromestskej nezmizne. Intenzita mestského života bude vysoká – turisti, hotel, gastro prevádzky a kancelárie prinesú do územia neustály ruch.

Pre ľudí hľadajúcich tiché predmestie Vydrica pravdepodobne nebude cieľová adresa. Pre tých, ktorým vyhovuje pulz mesta, blízkosť Dunaja, historického centra a možnosť vybaviť väčšinu života pešo, môže však Vydrica znamenať jednu z najkompaktnejších mestských štvrtí v Bratislave.

Zdroj: Bratislavské podhradie – Vydrica

Potrebujete oceniť nehnuteľnosť bezplatne?

Kontaktujte ma a pomôžem Vám.

0903 618 307 info@vladimirgabor.sk

#Bratislava #Byty #bývanie #Nové projekty #Ulice

Photo of author

Vladimir Gábor

Realitný maklér s dlhoročnými skúsenosťami v predaji a kúpe nehnuteľností.