Obsah článku
Prvý dojem predáva
Prvý dojem je kľúčový faktor pri predaji nehnuteľnosti. Výskumy ukazujú, že až 90% potenciálnych kupujúcich si vytvorí názor na nehnuteľnosť v prvých 90 sekundách obhliadky. Tento moment môže rozhodnúť nielen o úspešnosti predaja, ale aj o výške ponúkanej sumy.
Profesionálni realitní makléri potvrdzujú, že dobre pripravený byt sa predáva v priemere o 30% rýchlejšie a často za vyššiu cenu než podobné, ale nepripravené nehnuteľnosti. Investícia do prípravy bytu sa tak môže vrátiť aj niekoľkonásobne.
Predstavte si, že váš byt je ako vy pred prvým rande – potrebuje rovnakú starostlivosť a prípravu, aby urobil ten najlepší prvý dojem. A verte či nie, kupujúci sú ako potenciálny partner – ich prvý pohľad a pocit z vášho bytu môže rozhodnúť o tom, či „iskra preskočí“ (v tomto prípade, či siahnu po peňaženke)!
Rovnako ako by ste sa pred dôležitým rande upravili, dali si záležať na svojom vzhľade a vytvorili príjemnú atmosféru, tak aj váš byt potrebuje takúto špeciálnu pozornosť, aby očaril svojho potenciálneho „partnera“ – kupujúceho.
Požiadajte nezaujatého známeho, aby si pozrel váš byt očami kupujúceho. Jeho feedback môže odhaliť nedostatky, ktoré ste pre každodennú familiárnosť s priestorom prehliadli.
Základné upratovanie a údržba
Komplexné čistenie je základ úspechu. Štatistiky realitných kancelárií ukazujú, že čistý a upravený byt sa predáva v priemere o 3-5% drahšie než identický, ale zanedbaný priestor. To pri 100 000 € byte znamená rozdiel 3 000-5 000 €!
Najčastejšie prehliadané miesta pri upratovaní sú škáry medzi dlaždicami, ventilačné mriežky, kúty za radiátormi a priestor pod väčším nábytkom. Práve tieto detaily však môžu významne ovplyvniť celkový dojem z nehnuteľnosti.
Vymaľovanie je investícia, ktorá sa vždy vráti. Neutrálne farby ako svetlé odtiene sivej, béžovej či bielej dokážu priestor opticky zväčšiť a rozjasniť. Plus, kupujúci si ľahšie predstavia vlastné farebné kombinácie.
Je to ako keď pripravujete auto na predaj – neumyté auto s odretým lakom predáte ťažšie než to isté auto po poriadnom vyčistení a vyleštení. A pritom rozdiel je len v pár hodinách práce!
Nezabudnite na vôňu! Aromaterapeutické difuzéry s jemnou citrusovou alebo vanilkovou vôňou môžu vytvoriť príjemnú atmosféru. Vyhnite sa však silným vôňam – môžu vzbudiť podozrenie, že niečo maskujete.
Decluttering (odstránenie prebytočných vecí)
Odstránenie nadbytočných vecí môže vizuálne zväčšiť priestor až o 30%. Realitní experti odporúčajú odstrániť minimálne polovicu osobných vecí pred fotením a obhliadkami. Platí jednoduchá rovnica: čím menej vecí, tým väčší priestor kupujúci vidia.
Profesionálni home stageri radia začať s 3-boxovou metódou: ponechať, darovať/predať, vyhodiť. Je prekvapivé, koľko vecí skončí v posledných dvoch kategóriách. Dôležité je zamerať sa najmä na osobné fotografie, suveníry a sezónne dekorácie.
Kupujúci potrebujú vidieť potenciál priestoru, nie váš životný príbeh. Predstavte si byt ako prázdne plátno, na ktoré si môžu premietať svoje vlastné predstavy o bývaní.
Prenajmite si dočasný sklad na uskladnenie prebytočného nábytku a osobných vecí. Investícia do skladovania sa vráti v podobe rýchlejšieho predaja a potenciálne vyššej predajnej ceny.
Poďme sa teraz pozrieť na špecifické aspekty, ktoré sú jedinečné pre prípravu bytu na predaj.
Spoločné priestory ako vaša vizitka
Prvý dojem kupujúci získava dávno pred vstupom do vášho bytu. Už príchod do bytového domu, výťah a chodba pred vašimi dverami formujú jeho názor. Ako vlastník bytu síce nemáte plnú kontrolu nad spoločnými priestormi, ale existuje prekvapivo veľa vecí, ktoré môžete ovplyvniť.
Fascinujúce je, že podľa štúdií až 85% kupujúcich urobí prvotné rozhodnutie o kúpe v priebehu prvých 30 sekúnd po vstupe do budovy. Je to ako keď idete na rande – prvý dojem neurobíte dvakrát!
Zamerajte sa aspoň na priestor pred vašimi dverami. Odstráňte staré rohožky, zbytočné dekorácie či kvety. Menej je niekedy viac. Ak je chodba tmavá, vymeňte žiarovku za silnejšiu (samozrejme, po dohode so správcom).
Balkón a lodžia ako predĺžená ruka bytu
Balkón alebo lodžia sú ako malá záhradka v oblakoch. Pre mnohých kupujúcich predstavujú kľúčový faktor pri rozhodovaní. Tento vonkajší priestor môže dramaticky zvýšiť atraktivitu vášho bytu.
Vedeli ste, že upravený balkón môže zvýšiť hodnotu bytu až o 5%? Je to ako mať extra izbu pod holým nebom – každý štvorcový meter sa počíta!
Z technického hľadiska je kľúčová kontrola odtoku vody a stavu podlahy. Zatekajúci balkón môže byť nočnou morou nielen pre vás, ale aj pre susedov pod vami. Pozor aj na stav zábradlia – jeho stabilita je absolútnou prioritou.
Vyčistite zasklenie do vysokého lesku. Čisté sklo opticky zväčšuje priestor a prepúšťa viac svetla do interiéru. A nezabudnite odstrániť všetky zbytočné veci – sušiak na bielizeň či staré kvetináče nemusia kupujúceho zaujať.
Pivnica ako skrytý bonus
Pivničné priestory sú často prehliadaným, ale dôležitým aspektom predaja bytu. V dnešnej dobe, keď ľudia riešia skladovacie priestory, môže byť uprataná a suchá pivnica malým plusom.
Z marketingového hľadiska je pivnica dodatočným úložným priestorom, ktorý môže rozhodnúť medzi dvoma podobnými bytmi. Málokto si uvedomuje, že práve tento priestor môže byť tým jazýčkom na váhach.
Žiaľ, ľudia používa svoju pivnicu ako „časovú kapsulu“ – všetko, čo sa im nechce vyhodiť, končí práve tam. Ale verte mi, kupujúci ocenia prázdnu a čistú pivnicu viac než vašu zbierku časopisov z roku 1986!
Pred predajom pivnicu kompletne vyprázdnite a vyčistite. A nezabudnite skontrolovať funkčnosť osvetlenia!
Parkovanie ako luxusný benefit
V dnešných preplnených mestách je parkovacie miesto často cennejšie než zlato. Ak k vášmu bytu patrí vyhradené parkovacie miesto, máte v rukách silný tromf.
Štatistiky hovoria, že byt s parkovacím miestom sa predáva v priemere o 15-20% drahšie než porovnateľný byt bez neho. To nie je len číslo – to je realita dnešného mestského života.
Vtipné je, že niektorí predávajúci sa snažia „rezervovať“ parkovacie miesto pomocou rôznych prekážok – od kvetináčov až po staré pneumatiky. Profesionálny prístup je však iný – parkovacie miesto by malo byť čisté, vyznačené a ideálne aj zdokumentované v podobe parkovacieho preukazu alebo zmluvy.
Ak nemáte vyhradené parkovanie, urobte si prieskum možností v okolí. Informácie o parkovacích zónach, rezidentských kartách či možnostiach prenájmu garážového státia môžu byť pre kupujúceho cenné.