Nová mestská štvrť v areáli Merina v Trenčíne
Polyfunkčný súbor Železničná je prvým krokom k tomu, aby sa zanedbaný priemyselný areál Merina v Trenčíne zmenil na normálnu mestskú štvrť – s bývaním, službami a parkom, ktorý bude slúžiť nielen novým obyvateľom, ale aj okoliu. Projekt sa nachádza v mestskej časti Pod Sokolice, medzi Železničnou ulicou a vnútornou komunikáciou areálu Merina, na ploche takmer 1,3 hektára.
Bývanie: mestský blok, dvor bez áut a výhľady na hrad
Projekt tvoria dva hlavné objekty – nižší, rozčlenený blok A–E a vyšší blok F pri Železničnej ulici. Spolu prinášajú 192 bytov a 11 apartmánov rôznych veľkostí – od menších jednoizbových až po väčšie rodinné byty. Štruktúra je nastavená tak, aby bola štvrť pestrá – nie len pre investorov a nájomné bývanie, ale aj pre mladé páry, rodiny a ľudí, ktorí chcú ostať v lokalite, kde už dnes žijú.
V projekte vzniknú tieto druhy bytov:
- 1- a 1,5-izbové
- 2-izbové
- 3-izbové
- 4-izbové
- 5-izbové
Domy sú usporiadané do polouzavretého mestského bloku. Z vonkajšej strany vytvárajú mestskú ulicu, vo vnútri chránený zelený dvor, do ktorého nemajú prístup autá. Všetky vstupy do jednotlivých sekcií vedú cez vnútroblok, takže obyvatelia prirodzene využívajú spoločný priestor.
Byty sú orientované rôzne – do vnútrobloku, smerom k parku aj k uliciam. Vyššie podlažia sú ustupujúce, čo prináša viac terás, lepšie preslnenie a menej „múr“, ktorý by pôsobil ťaživo. Z horných poschodí sa otvoria výhľady aj na Trenčiansky hrad – prvok, ktorý síce nie je technický parameter, ale pre reálnu kvalitu bývania je dôležitý.
Výškový akcent pri Železničnej – blok F s 11 nadzemnými podlažiami – nebude len „veža pre efekt“. Urbanisticky ide o zreteľný orientačný bod pri železnici a na vstupe do územia, s ustúpenými hornými podlažiami, aby nepôsobil príliš masívne.
Aktívny parter a nové služby v štvrti
Prízemia domov pri parku sú navrhnuté ako aktívny parter – nie slepé garáže alebo sklady. Pozdĺž južnej fasády blokov A,B,C vzniknú štyri prevádzky občianskej vybavenosti. Dnes ešte nie je jasné, či tam bude skôr kaviareň, malé potraviny, služby alebo kombinácia, ale priestor na to je pripravený.
Pred obchodmi vznikne podlubie – krytý chodník, ktorý prirodzene pokračuje do parku. Na severnej strane, pri Železničnej, je navrhnutá pasáž cez blok F do vnútrobloku. Tým sa projekt neuzatvára len „pre seba“, ale prepája ulicu, dvor a park.
Parkovanie a doprava: autá po okrajoch, dvor pokojný
K projektu patrí celkovo 228 parkovacích miest. Z toho 115 je v podzemnej garáži pod bytovými domami, 113 je na povrchu pri obslužnej ceste a na parkovisku pri Železničnej. Vnútroblok ostáva bez áut – parkovanie je sústredené po obvode, aby bol dvor bezpečný a pokojný.
Pre osoby so zníženou mobilitou je vyhradených 13 parkovacích miest. Vjazd do územia je hlavne zo Železničnej ulice cez novú križovatku s odbočovacím pruhom. Druhý prístup je z juhu, z vnútorných komunikácií areálu Merina. Hasiči a záchranné zložky majú prístup po obvodových komunikáciách a spevnených plochách.
Dôležitou témou je hluk z dopravy. Hluková štúdia potvrdila, že pri dodržaní navrhnutých opatrení nebudú prekročené hygienické limity hluku pri bytových domoch. Na vnútornej komunikácii sa má použiť nízko hlučný asfalt, ktorý znižuje ruch nielen pre nových obyvateľov, ale aj pre existujúcich susedov pri Železničnej a v okolí.
Zeleň a verejný priestor: park pre ľudí, dvor pre obyvateľov
Mestský park – lineárny bulvár
V južnej časti územia vznikne nový verejný mestský park – líniový bulvár, ktorý prechádza popri parteri s obchodmi a môže sa v ďalších etapách predĺžiť smerom k centru mesta a železnici. V rámci tejto etapy pôjde o kontinuálny pás s dvojradovou alejou stromov, veľkými trávnatými plochami na ležanie a šport, ihriskom na loptové hry a drobnými „mikronámestiami“ s lavičkami a mestským mobiliárom.
Súčasťou parku má byť aj pitná fontánka a atraktívnejšia výsadba pri prevádzkach, aby sa priestor stal prirodzeným miestom na krátke zastavenie, nie len tranzitným chodníkom. Park bude verejne prístupný – nejde o súkromnú záhradu, ale o lokálny park pre širšie okolie.
Vnútroblok – poloverejná záhrada pre obyvateľov
Vnútorný dvor je naopak určený len pre obyvateľov domu. Nepracuje s ideou dokonale udržiavaného „golfového“ trávnika, ale skôr „divokejšej, no pokojnej“ krajiny – kombinácie viackmenných stromov, kríkov, trvaliek a pôdopokryvných rastlín. Tvrdých povrchov je menej, tie, ktoré sú, sú navrhnuté mäkšie – lavičky, komunitné sedenia, stojany na bicykle.
Keďže autá sú v garáži a po obvode, deti sa môžu pohybovať po dvore bez toho, aby vybiehali medzi parkujúce vozidlá. Tento typ riešenia bývania – mestský blok s tichým vnútroblokom – je bežný v európskych mestách a je výrazne príjemnejší než roztratené bytovky v „asfaltových“ dvoroch.
Stromy, náhradná výsadba a tienénie parkovísk
Kvôli vjazdom a vedeným inžinierskim sieťam bude potrebné odstrániť šesť starších stromov, pri ktorých je už vydané rozhodnutie o výrube. Ich zdravotný stav nie je ideálny. Projekt však počíta s výraznou náhradnou výsadbou – minimálne 36 nových stromov v parku, na parkoviskách a vo vnútrobloku, plus ďalšia zeleň v podobe kríkov, živých plotov a popínavých rastlín.
Na povrchových parkoviskách bude platiť pravidlo jeden strom na štyri parkovacie miesta. Musí ísť o vzrastlé druhy s veľkou korunou – nie len symbolické stromčeky. Cieľom je reálne tienenie áut, zníženie prehrievania asfaltu a vytvorenie lepšieho mikroklímu.
Modro-zelené opatrenia: práca s vodou a klímou v Trenčíne
Projekt ide ďalej než len „niečo zeleňou zatrieť“. Dôležitou súčasťou sú vodozádržné a klimatické opatrenia.
Dažďová voda zo striech sa nezvádza priamo do kanalizácie, ale do podzemných vsakovacích boxov. Pred tým prechádza cez akumulačné nádrže, z ktorých sa využíva na závlahu zelene. Tým sa šetrí pitná aj podzemná voda a zároveň sa znižuje okamžitý odtok pri väčších dažďoch.
Dažďová voda z parkovísk, vzhľadom na ochranné pásmo vodárenského zdroja Sihoť, nesmie vsiakať do podložia. Po prečistení je vedená do verejnej kanalizácie, tak aby neohrozovala kvalitu podzemnej vody.
Strechy nad podzemnou garážou sú riešené ako plnohodnotný zelený dvor – intenzívna zeleň. Na bytových domoch (okrem najvyššieho bloku F) majú byť extenzívne zelené strechy, ktoré zadržiavajú vodu, zlepšujú mikroklímu a znižujú prehrievanie hornej stavby. Časť chodníkov bude z drenážnej dlažby, ktorá umožní dažďovej vode vsiaknuť v mieste dopadu.
Technická infraštruktúra a energia v novej štvrti
Projekt je napojený na existujúce siete mesta, zároveň si však nesie vlastné technické zázemie.
Pitná voda bude z verejného vodovodu na Železničnej ulici, z neho bude napájaná aj pitná fontánka v parku. Splašková kanalizácia je napojená na verejnú sieť, s predpokladaným ročným množstvom odpadových vôd cca 26 800 m³.
Na závlahu zelene budú slúžiť dve studne s čerpadlami, ale primárne sa počíta s použitím zachytenej dažďovej vody z akumulačných nádrží. Studne sú teda skôr doplnkom než hlavným zdrojom.
V areáli bude nová trafostanica a prekládky existujúcich vedení. Verejné aj poloverejné priestory (komunikácie, parkoviská, chodníky, vnútroblok, športové plochy) osvetlia úsporné LED svietidlá. Vo vnútrobloku budú nižšie stožiare, aby svetlo nepôsobilo rušivo.
Na strechách blokov A, C, D je navrhnutý priestor pre fotovoltické panely o celkovom výkone cca 95 kW. Výroba z týchto panelov bude využitá pre spoločné priestory – osvetlenie, technológie, vetranie či čerpadlá.
Teplo, TÚV, vetranie a komfort bývania
Kým v lokalite nevznikne spoločný centrálny zdroj tepla, bude mať projekt vlastnú plynovú kotolňu v suteréne s výkonom cca 1,9 MW, doplnenú o tepelné čerpadlá vzduch/voda. Neskôr sa kotolňa môže upraviť na odovzdávaciu stanicu tepla a napojiť na centrálny zdroj. Byty budú vykurované podlahovým kúrením, s individuálnym meraním spotreby tepla na byt a nebytový priestor.
Teplá voda bude pripravovaná v kombinácii kotolne a solárnych kolektorov – na strechách má byť 40 kolektorov, ktoré budú TÚV predhrievať a znižovať spotrebu plynu. Voda bude ukladaná do troch zásobníkov po 1000 litrov.
Vybrané byty budú mať centrálne vetranie s rekuperáciou, napojené na vzduchotechniku na streche. Ostatné byty budú mať nútené odvetranie kúpeľní a WC a kuchyne s recirkulačnými digestormi. Klimatizácia je riešená ako možnosť – byty môžu mať split alebo multi-split jednotky, s vonkajšími jednotkami na balkóne. Obchodné priestory budú chladiť kazetové jednotky v strope, kondenzácia bude riešená v garážach.
Pripravenosť na elektromobilitu a moderné technológie
Do areálových rozvodov nízkeho napätia je dopredu zahrnutá príprava na nabíjanie elektromobilov – rezervné káblové trasy aj kapacita v trafostanici. Konkrétny počet wallboxov sa bude riešiť podľa dopytu, no infraštruktúra je navrhnutá tak, aby bolo možné podiel e-mobility postupne výraznejšie zvyšovať.
Odpady počas výstavby aj prevádzky
V prevádzke projektu budú odpady riešené cez dve stojiská polopodzemných kontajnerov, každé so sadou nádob pre zmesový komunál, triedené zložky (papier, plast, sklo, kovy), bioodpad, textil a špecifické frakcie z prevádzok. Polopodzemné kontajnery sú priestorovo úspornejšie, lepšie z hľadiska zápachu a kultúrnejšie ako bežné smetné nádoby.
Počas výstavby sa počíta s veľkým objemom stavebného odpadu. Časť výkopovej zeminy sa použije priamo na spätné zásypy a modelovanie terénu, zvyšok musí byť zhodnotený alebo zneškodnený v súlade s legislatívou. Pre stavebný odpad bude vyčlenená osobitná plocha a nebezpečné zložky (oleje, sorbenty a pod.) sa musia držať oddelene.
Keďže ide o bývalý priemyselný areál, výkopová zemina sa bude analyzovať na prítomnosť nebezpečných látok, vrátane tetrachlóreténu (PCE). Až po preukázaní, že je inertná, sa môže použiť inde.
Ochrana vodného zdroja Sihoť
Územie sa nachádza v druhom stupni ochranného pásma vodárenského zdroja Sihoť, čo prináša sprísnený režim. Projekt musí zabezpečiť monitorovací vrt a pravidelné sledovanie kvality podzemnej vody, s analýzou na PCE a ďalšie látky. Ak by sa preukázala kontaminácia, je potrebné pristúpiť k sanácii.
Počas výstavby aj prevádzky platí prísnejšia disciplína – minimalizácia rizika únikov palív, olejov a iných nebezpečných látok do podložia. Dažďové vody z parkovísk nesmú vsiakať do pôdy, ale po prečistení idú do kanalizácie.
Vplyv novej štvrte na okolie a každodenný život
Pre existujúcich obyvateľov okolia znamená projekt najmä dve veci: zmenu charakteru územia a dočasný nárast stavebnej aktivity.
Pozitívom je odstránenie zanedbaných priemyselných objektov Meriny a ich nahradenie obytnou štvrťou s parkom, verejnou zeleňou a službami v parteri. Mesto tak nemusí rásť do šírky na úkor polí, ale „zahusťuje“ už využité územie. Modro-zelené opatrenia, zelené strechy, tieniace stromy na parkoviskách a prácu s dažďovou vodou pocítia aj susedia – menej prehrievania, viac zelene.
Na druhej strane, počas výstavby bude v území viac hluku, prašnosti a dopravy. Projekt počíta s obmedzením hlučných prác na pracovné dni do 18:00, povinným kropením a čistením komunikácií. Dopravno-kapacitné posúdenie ukazuje, že križovatky v okolí Železničnej a Kukučínovej majú zvládnuť aj výhľadové intenzity, najmä v kombinácii s plánovanou úpravou križovatky pri novom vjazde. Vnútroareálová komunikácia s nízko hlučným povrchom má pomôcť znížiť vplyv dopravy na bezprostredných susedov.
Pre budúcich obyvateľov znamená projekt moderné bývanie v energetickej triede A0, s dobrým technickým štandardom (podlahové kúrenie, solárny predohrev TÚV, príprava na FTV a elektromobilitu). Dôležitejší než čísla je však spôsob, ako to všetko funguje v celku: dvor bez áut, park a ihriská hneď pri dome, parter so službami a zastávky MHD v pešej dostupnosti. Centrum mesta, nákupné zóny a školy sú relatívne blízko, čo znižuje závislosť na každodennej jazde autom.
Transformácia bývalej Meriny na modernú mestskú štvrť
Polyfunkčný súbor Železničná je typický predstaviteľ toho, ako sa dnes majú transformovať staré priemyselné areály: nie ďalším „ostrovom“ panelákov, ale mestskou štvrťou s jasným verejným priestorom, parkom, dvormi bez áut a premyslenou technickou infraštruktúrou. Pre Trenčín to znamená šancu, že bývalá Merina prestane byť bielym miestom na mape a stane sa plnohodnotnou súčasťou mesta – s novými obyvateľmi, službami a zeleňou, ktorá bude slúžiť aj tým, ktorí v okolí žijú už dnes.

