Pekné bývanie pod Kamennou: nová obytná štvrť v Novom Meste nad Váhom

Vladimir Gábor

Sprievodca lokalitami

Kde vznikne projekt Pekné bývanie pod Kamennou

Projekt Pekné bývanie pod Kamennou je plánované rozšírenie existujúcej obytnej zóny Kamenná / Modlenické pole v Novom Meste nad Váhom. Nejde o satelit “na zelenej lúke”, ale o logické doplnenie už rozbehnutej štvrte – medzi Športovou, Čerešňovou a Hroznovou, v západnej časti mesta, kúsok od futbalového štadióna.

Dnes je to pole: neobhospodarovaná ornica, bez stromov, prakticky bez života. Projekt z tejto plochy spraví obytnú zónu so štandardnou mestskou vybavenosťou a veľkým podielom zelene.

Ak vás zaujíma, čo to bude znamenať pre bývanie, dopravu a život v okolí, čítajte ďalej.

Bývanie: aké domy a byty vzniknú

Územie je rozdelené do troch častí – polyfunkcia na severe, rodinné domy v strede a bytový dom na juhu.

V strednej časti – rodinné domy

V hlavnej obytnej zóne vznikne 65 rodinných domov. Pôjde o nižšiu zástavbu, pri ktorej sa počíta s veľkým podielom súkromnej zelene.

Vzniknú dva základné typy domov:

– Typ A – dvojdom

– Typ B – samostatne stojaci rodinný dom

Typ A – dvojdom

Ide o rodinné domy v dvojiciach pod spoločnou strechou – každá polovica je samostatná bytová jednotka s vlastným pozemkom.

  • 24 objektov typu A (teda 48 bytových jednotiek)
  • zastavaná plocha jedného dvojdomu: 300 m²
  • veľkosť pozemkov: približne 865 – 1 114 m²
  • spevnené plochy (vjazd, chodník, terasa): cca 90 – 110 m²
  • plocha zelene: približne 475 – 690 m²
  • podiel zelene: min. 55 % z pozemku

V praxi to znamená: dom s vlastnou záhradou, ktorá nie je len symbolická. Pozemky sú skôr “rodinné” než “mestské mini”.

Typ B – samostatne stojaci rodinný dom

Klasické “solitéry” – jeden dom na jednom pozemku.

  • 17 domov
  • zastavaná plocha domu: 178 m²
  • veľkosť pozemkov: približne 611 – 785 m²
  • spevnené plochy: 49 m²
  • plocha zelene: približne 384 – 558 m²
  • podiel zelene: min. 62 % z pozemku

Tieto domy budú stáť na o niečo menších pozemkoch, ale stále s prevahou zelene. Projektové regulatívy nastavujú minimálny podiel zelene v celej zóne rodinných domov na viac ako 41 %, čo je na dnešné pomery pomerne rozumný, “nebetónový” štandard.

V oboch typoch sa odporúčajú aj zelené (vegetačné) strechy pri plochých strechách – kvôli lepšiemu mikroklimatickému komfortu a zadržiavaniu dažďovej vody. Nebude to povinné, ale je to výrazne podporované riešenie.

Pri každom rodinnom dome sa počíta s tromi parkovacími miestami priamo na pozemku, takže obyvatelia nebudú odkázaní na parkovanie po uliciach.

V južnej časti – bytový dom

Na juhu územia sa plánuje menší bytový dom, ktorý doplní ponuku bývania aj pre tých, čo nechcú dom so záhradou:

  • cca 15 bytových jednotiek
  • 4 nadzemné podlažia
  • zastavaná plocha 561 m²
  • zeleň pri bytovom dome: 1 636 m²

Parkovanie pri bytovom dome bude riešené v jeho samostatnom projekte, infraštruktúra (cesty, siete) je v rámci tohto zámeru.

Na severe – polyfunkcia

V severnej časti vzniknú 4-podlažné polyfunkčné objekty – administratíva a služby. Nie sú predmetom tejto EIA v zmysle samotných budov, ale infraštruktúra áno.

  • 4-podlažné polyfunkčné budovy, parkovanie najmä v spodnom (čiastočne zapustenom) podlaží
  • parkovisko so 16 miestami, z toho 1 bezbariérové

Do budúcna je to priestor na menšie služby, kancelárie alebo ambulancie – teda niekoho, koho je dobré mať “za rohom”.

Doprava, cesty a parkovanie v novej štvrti

Jedna z prvých otázok susedov pri každom projekte znie: čo doprava? Bude to kolabovať?

Nové vnútroareálové cesty budú riešené ako obytná zóna – teda nie “závodná dráha”, ale pokojné ulice, kde majú prednosť chodci a cyklisti, a autá idú pomaly.

  • nové komunikácie: 5 013 m²
  • režim obytnej zóny, predpokladaná rýchlosť 20 – 30 km/h
  • prístup aj pre hasičov, sanitky a odvoz odpadu

Chodníky a pešo–cyklo trasy

Celá zóna sa doplní chodníkmi tak, aby sa dalo bezpečne prejsť pešo:

  • plocha chodníkov: 2 984 m²
  • spoločná pešia a cyklistická ulička: 200 m²
  • riešené priechody pre chodcov a cyklistov, križovania s cestami

Napojenie lokality na mesto

  • hlavné napojenie z ul. Športová – nová 4-ramenná križovatka (Športová × Riznerova × vetva do novej zóny)
  • ďalšie napojenia z ulíc Čerešňová (východ) a Hroznová (západ)

Športová je mestská komunikácia kategórie MO 7,0/40 a napája sa na III/504 a ďalej na hlavné ťahy (I/54, I/61, II/515, D1). Z dopravného hľadiska má okolie kapacitu zvládnuť dopravu z nových domov.

Parkovanie pre obyvateľov a návštevníkov

  • 3 parkovacie miesta ku každému rodinnému domu
  • 16 miest pri polyfunkcii (1 bezbariérové)
  • samostatné parkovanie pri bytovom dome (v jeho projekte)

Dlhodobo by to malo stačiť na bežnú automobilovú záťaž – bez masívneho “obsadzovania” Športovej a susedných ulíc.

Treba však počítať s tým, že počas výstavby bude v okolí viac nákladných áut, vyššia prašnosť a hluk. Najviac sa to dotkne ulíc Športová, Čerešňová a Hroznová – tam budú smerovať trasy stavebnej dopravy.

Siete: voda, kanalizácia, elektrina a optika

Nová obytná zóna bez sietí nemá hodnotu. V tomto projekte sa budujú základné inžinierske siete tak, aby nielen pokryli dnešnú potrebu, ale mali aj rozumnú rezervu.

Voda

Do územia sa natiahne nový verejný vodovod:

  • nový úsek PE DN 100, dĺžka cca 618 m
  • napojenie na existujúci vodovod v Športovej
  • zokruhovanie s existujúcou vetvou DN 100 – lepšie tlakové pomery a spoľahlivosť
  • 4 podzemné hydranty – dôležité pre hasičov

Projekt ráta s cca 65 rodinnými domami a približne 260 obyvateľmi. Vypočítaná spotreba vody je v normálnych hodnotách, sieť je na to dimenzovaná.

Kanalizácia

Splašky pôjdu do gravitačnej kanalizácie, teda bez čerpadiel a technicky zbytočne komplikovaných riešení:

  • nová splašková kanalizácia DN 300, dĺžka 590 m
  • 15 revíznych šácht
  • 65 prípojok k rodinným domom
  • napojenie na existujúcu jednotnú stoku DN 500, ktorá má dostatočnú rezervu kapacity

Dažďové vody budú riešené kombinovane:

  • z ciest cez uličné vpuste a samostatné potrubia do existujúcej kanalizácie
  • zo striech rodinných domov: zadržiavanie a vsakovanie na vlastných pozemkoch

Tento systém je dôležitý pre mikroklímu: voda z dažďa ostáva v území, nezmizne celá v potrubiach.

Elektrina a optika

Napojenie elektriny bude zo existujúcich trafostaníc TS045-294 a TS045-295. Všetky rozvody budú v zemi.

  • rodinné domy sa počítajú s príkonmi zhruba 20 kW na dom (vrátane elektrického vykurovania)
  • celkový súčasný príkon pre zónu (domy, bytový dom, polyfunkcia) cca 1 297 kW

To je technicky zvládnuteľné – sieť sa dimenzuje na tieto hodnoty.

Súčasťou výkopov bude aj príprava na optiku:

  • popri elektrických rozvodoch pôjde HDPE chránička pre optické káble
  • jedna pre distribučnú spoločnosť, jedna ako rezervná pre telekom operátora

V praxi to znamená: územie bude pripravené na optický internet. Nebude treba dodatočne rozkopávať ulice.

Pri týchto elektrických prípojkách nie je problém, aby si budúci majitelia domov doplnili vlastné wallboxy pre elektromobily – projekt ich síce nepripravuje “na kľúč”, ale infraštruktúra to umožňuje.

Verejné osvetlenie

Všetky nové cesty budú osvetlené:

  • LED svietidlá s možnosťou stmievania (úspora energie, menej svetelného smogu)
  • stožiare pri chodníkoch, so zabezpečením proti prepätiu
  • kratšie rozstupy (20–30 m), aby boli ulice rovnomerne osvetlené

Počíta sa aj s osvetlením priechodov pre chodcov, čo výrazne zlepšuje bezpečnosť večer a v zime.

Zeleň, mikroklíma a pocit z priestoru

Dnes je územie prakticky “prázdne pole” – bez stromov, bez reálnej biodiverzity. Výstavbou síce vznikne mestská štruktúra, ale s výrazným podielom zelene.

Zeleň v zóne

Zeleň bude prítomná v dvoch úrovniach:

  • súkromná – záhrady pri rodinných domoch (55 – 62 % pozemkov)
  • verejná – trávniky pozdĺž ciest, plochy po výstavbe inžinierskych sietí, zeleň pri bytovom a administratívnych objektoch

Konkrétne:

  • administratívne objekty: 748 m² zelene
  • bytový dom: 1 636 m² zelene
  • rodinné domy: stovky m² na každom pozemku

Po dokončení stavby sa zrealizujú sadové úpravy – navážka ornice, úprava terénu, založenie trávnika, následná údržba minimálne rok (kosenie, odburiňovanie, postrek proti burinám).

Z hľadiska pocitu bývania to znamená, že nejde o sídlisko s maximálnou zastavanosťou, ale o klasickú nízkopodlažnú obytnú štvrť, kde bude veľa zelene – aj keď už nie “poľná” krajina.

Vplyv na životné prostredie a kvalitu života

Pozitíva

  • nové bývanie: približne 65 domov + 15 bytov – rozšírenie mestského bytového fondu
  • rodinné domy s veľkými záhradami – priestor pre rodiny, záhradkárov, ľudí, čo nechcú žiť v bytovke
  • zadržiavanie dažďovej vody v území (vsakovanie, vegetačné strechy) – lepšie mikroklimatické podmienky
  • bezpečnejší pohyb vďaka chodníkom, obytnej zóne a osvetleným priechodom
  • moderné siete – voda, kanalizácia, elektrina, verejné osvetlenie, optická príprava
  • urbanistická logika – projekt zalepí “dieru” medzi existujúcou zástavbou, nejde o roztrúsenú výstavbu v poli

Negatíva

  • trvalý záber poľnohospodárskej pôdy – hoci nejde o najkvalitnejšiu pôdu, je to nezvratný krok
  • dočasné negatíva počas výstavby – hluk, prašnosť, zvýšená dopravná záťaž, vizuálne “stavenisko”
  • zmena krajinného obrazu – z otvorenej plochy na mestskú obytnú štvrť

Z ekologického hľadiska je dôležité, že:

  • v území ani v bezprostrednom okolí nie sú chránené územia (NATURA 2000, CHKO, PR, PP)
  • neprechádza cez neho žiadny prvok ÚSES (biocentrá, biokoridory sú v bezpečnej vzdialenosti)
  • dnešná biodiverzita je nízka, po výstavbe vznikne iný typ biotopu – sídelná zeleň vhodná pre bežné mestské druhy (vtáky, drobná fauna)

Hluk a emisie po výstavbe budú v zásade obmedzené na bežnú dopravu osobných áut v obytných uliciach. Podľa výpočtov a charakteru zóny nie sú očakávané prekročenia hygienických limitov.

Čo z toho vyplýva pre budúcich obyvateľov a susedov

Pekné bývanie pod Kamennou bude:

  • kompaktná, relatívne zelená obytná štvrť, nadväzujúca na dnešnú lokalitu Kamenná
  • zóna rodinných domov (24 dvojdomov + 17 samostatných) s veľkými záhradami
  • doplnená o menší bytový dom (cca 15 bytov) a polyfunkciu (služby, administratíva)

Z hľadiska každodenného života to znamená:

  • bývanie v rodinnom dome alebo malom bytovom dome v rámci mesta, nie mimo neho
  • pešie a cyklistické prepojenie s okolím, chodníky a obytné ulice so zníženou rýchlosťou
  • parkovanie riešené priamo v území, nie na úkor existujúcich ulíc
  • moderné siete a pripravenosť na optiku
  • viditeľný dôraz na zeleň a zadržiavanie vody

Zároveň treba počítať s tým, že počas výstavby bude v okolí rušnejšie. Tento stav je však dočasný. Po dokončení by mala lokalita fungovať ako štandardná mestská obytná zóna so slušným pomerom medzi zástavbou, zeleňou a dopravou.

Pre mesto to znamená ďalší krok v prirodzenom rozširovaní západnej časti – nie skokový a chaotický, ale nadväzujúci na to, čo už v Kamennej a na Modlenickom poli existuje.

Kamenná? Kamenná.

Pre mesto to znamená ďalší krok v prirodzenom rozširovaní západnej časti – nie skokový a chaotický, ale nadväzujúci na to, čo už v Kamennej a na Modlenickom poli existuje.

Potrebujete oceniť nehnuteľnosť bezplatne?

Kontaktujte ma a pomôžem Vám.

0903 618 307 info@vladimirgabor.sk

#Byty #bývanie

Photo of author

Vladimir Gábor

Realitný maklér s dlhoročnými skúsenosťami v predaji a kúpe nehnuteľností.